انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی) Empty
پستعنوان: ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)   ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی) Icon_minitime7/11/2015, 8:05 am


ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی) Sazhaye-badiye-choobi

 بادیهای چوبی: چوپانها در نی خود می دمند ، دریا نوردان با دمیدن در سوت مسافران را به کشتی دعوت می کنند ، سربازان به آهنگ نی لبک و طبل بزرگ قدم می روند . ساز نی ، سوت ، نی  لبک همه از دسته سازهای  بادی چوبی هستند ، این سازها خانواده ای قدیمی از دسته سازهائی هستند  که به تدریج  تحول یافته و به صورت گروه پیشرفته سازهای بادی چوبی در ارکسترامروزی همکاری دارند . تعداد سازهای بادی چوبی در ارکستر ، نسبت به زهیها بسیار کمتر است ، اما در انواع خود ،  طنین و طریق حصول صدا ، گوناگونی ای به مراتب بیش از زهیها دارند . هر گاه آهنگساز ، سازهای چوبی و زهی را به مبارزه ایکه بی شباهت به جنگ و نزاع نیست ، وا دارد ، میان این دو رقابتی دلنشین جریان می یابد . نقش اساسی بادیهای چوبی از رهگذر «تضاد» ی که میان طنین آنها با طنین همگون و یکدست زهیها وجود دارد ناشی می شود .

     صوت هر ساز بادی چوبی به وسیله ارتعاش ستون هوای محصور در لوله حاصل می شود ، این هوا بر اثر دمیدن میان یک سوراخ (در فلوت) ، دمیدن بر یک زبانه ساده (کلارینت) ، یا دمیدن بر یک زبانه مضاعف (اوبوا ، کرآنگله  و فاگوت) به ارتعاش می افتد . در هر حال ، به این علت که سازهای مزبور ، طی تاریخ موسیقی خواه به صورت قسمتی از ارکستر و خواه در یک همنواز کوچکتر غالباً به صورت گروهی به کار گرفته می شوند ، و نیز به این دلیل که طنین آنها نسبت به هم سازگار است ، همه شان در «خانواده» ای واحد تعریف می شوند .

     سازهای بادی چوبی ، به اندازه زهی ها ، دارای طنین همجنس و مشابه نیستند . طنین مشخص آنها ، به ترتیب میدان صدایشان از بالا به پائین عبارت است از : نازک ، نافذ ، جیغ وار، (در صدای بالا) ، تو دماغی ، غیر قابل امتزاج با صدای سازهای دیگر (در صداهای پائین) . فلوت ، اوبوا، کلارینت ، و فاگوت ، سازهای اصلی خانواده ی بادیهای چوبی را تشکیل می دهند و ، نه خیلی به طور دقیق ، به ترتیب با میدانهای صدای سوپرانو ، آلتو ، تنور ، و باس منطبقند . پیکولو ، کرآنگله ، کلارینت باس ، و کنترفاگوت تکمیل کننده چهار ساز پیشگفته اند و میدان صدا را در سراسر این خانواده بزرگترمی کنند . سرتاسر میدان صدا در سازهای بادی چوبی (یعنی فاصله میان بم ترین تا زیرترین صدای حاصل در سراسر سازهای این خانواده – م) حتی بزرگتر از این میدان صدا در سازهای زهی است .

     درارکستر مدرن ، سازهای زهی معمولا گروهی – یعنی تمام ویولن های اول با هم ، تمام ویولنسلها باهم و غیره – به اجرا می پردازند . اما بادیهای چوبی تک تک در پارتیتور نوشته می شوند ، مثلاً هر ابوا در ارکستر ، خط ملودی مستقلی می نوازد که با بخشهای دیگر اوبواها متفاوت است . صدای یک ساز بادی چوبی غالباً در نواختن یک پاساژ تکنواز ، جدا از مجموع زهیها و ورای آنها شنیده می شود . جدول ۱/۳ خانواده بادیهای چوبی را تشریح می کند .


جدول ۱/۳  بادیهای چوبی

سازهامیدان صوتی ( ص ۲۹طنین و امکانات اجرائینقشهای ویژه در هم نوازینمونه ها ی تکنوازی
فلوت پیکولووسیله حصول صوت در آن : دمیدن از سوراخ سر لوله سبب ارتعاش ستون هوافلوت : میدان صوتی بالا ؛ قابل مقایسه با میدان و ویولن اما کوچکتر پیکولو : بالاترین میدان صدا میان همه سازهافلوت درخشان ،  بی نهایت چابک صاف ، روشن ، در صداهای بم غنی و گرم تا درخشان و جیغ وار در مناطق بالاتر پیکولو : چابک بشاش ، نافذ ، حتی در صداهای بالا جیغ وار۱- فلوت نقش مقابل بخش سوپرانو را دارد ، پیکولو وسعت صوتی را از سوی بالا گسترش می دهد .۲- هر دو ساز پاساژهای تند ، تزئینی و ماهرانه را اجرا می توانند کرد .
۳- فلوت در ارکسترغالباً به صورت زوج
نمونه  ۱/۱۸ فلوتدبوسی : پرلود بعد از هر خدای جنگل تم آغازین
 
نمونه  ۱/۱۹  پیکولو
سوزا : ستارگان و نوارها به پیش ، قسمت پایانی
اوبوا و کرانگله وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در برابر زبانه های دوگانهاوبوا : میدان صوتی بالا ؛ میدانی همانند میدان فلوتکرانگله : میدان صوتی میانی ، وسعتی محدودتر از اوبوااوبوا : تو دماغی ، تند و تیز ، «زبانه ای» در منطقه بالا دارای صدا بلند و جیغ وارکرانگله : در منطقه بالا همانند اوبوا در منطقه پایین ملایم ؛ عمیق و پر۱- اوبوا نقش مقابل بخش سوپرانو را دارد و گاه بخش آلتو ؛ کرانگله نقش مقابل آلتو و گاه تنور را می گیرد۲- هر دو در درجه اول سازهای ملودیک و غالباً تکنواز
۳- هر دو ساز غالباً پاساژهای تکنواز آرام و نافذ را می نوازند .
۴- ابواها معمولاً جفتی به کار می روند .
نمونه ۱/۲۰ اوبواشوبرت : سنفونی در «دو» . موومان دوم
 
نمونه ۱/۲۱ کرانگله
سیبلیوس : «قوی تو ئو نلا»
کلارینت و کلارینت باسوسیله حصول صوت در آن : دمیدن در برابر زبانه های ساده
 
هر دو ساز دارای وسعت صوتی گسترده کلارینت میدان صوتی بالا همانند با میدان فلوت ، ولی در پایین از آن گسترده ترکلارینت باس : میدان صوتی پایین
پایین ترین میدان صوتی میان همه بادیهای چوبی
کلارینت : غنی تر و پرتر از فلوت یا اوبوا ؛ کمتر از فلوت چابک ، اما چابکتر از هر ساز بادی چوبی دیگر . گسترده در رنگ آمیزی : بشاش ، جیغ گونه در منطقه بالا ؛ غنی ، تیره ، ملایم ، در منطقه پایین کلارینت باس : تیره ، غنی ، نافذ در منطقه پایین۱- کلارینت می تواند بخشهای سوپرانو و آلتو ، و کلارینت باس بخشهای تنور و باس را بنوازد۲- هر دو سازهای چتد کاره هستند .
۳- پاساژهای ماهرانه معمول کلارینت هستند
۴- هر دو ساز ملودیک و تکنواز هستند .
۵- کلارینت ها معمولاً جفتی به کار می روند .
نمونه۱/۲۲ کلارینتموزار : کنسرتو کلارینت در«لا» ک. ۶۲۲
 
نمونه ۱/۲۳ کلارینت باس
هونوگر : سنفونی شماره ۵ ، موومان اول تم دوم
فاگوت و کنتر فاگوت وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در برابر زبانه های دوگانهفاگوت  : وسعت بسیار گسترده صوتی کنتر فاگوت : دارای پایین ترین میدان صوتی میان همه سازها ، یک اکتاو بم تر از نت نوشته شده صدا می دهدفاگوت : تیره تند و تیز ، «زبانه دوگانه آن همانند اوبوا دارای طیف گسترده در امکانات رنگ آمیزی از زنگداری صدا تا ظرافت و تا نفوذ صوتی»کنتر فاگوت : عمیق ، پر غنی با همان خصیصیه زبانه ای فاگوت و ابوا۱- در نقش مقابل بخش باس یا تنور۲- سازهای همه کاره با طیفی گسترده از امکانات اجرائی
۳- فاگوت گاه ملودیک و گاه تکنواز
۴- کنتر فاگوت قطعاً کمتر چابک و حتی دشوار
۵- فاگوتها معمولاً جفتی به کار می روند
نمونه ۱/۲۴  فاگوتبارتوک : کنسرتو برای ارکستر ، آغاز موومان دوم
 
نمونه ۱/۲۵  کنتر فاگوت
روال : «زیبایی و چهار پا» سوئیت ننه غاز

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)
» ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)
» آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)
» Camel Audio Alchemy 1.25 مجموعه پلاگین میکس و مولتی افکت صوتی

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: ساز شناسی-
پرش به: