انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی) Empty
پستعنوان: ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)   ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی) Icon_minitime7/11/2015, 8:06 am


ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی) Abzarhaye-moosighi-sazhaye-zehi

سازهای زهی

سازهای زهی نه فقط مهمترین و حجیم ترین قسمت ارکستر است ، بلکه تمام ارکستر نیز می تواند بود . ارکستر بدون قسمت های دیگر ، هنوز «ارکستر» است ، ولی بدون سازهای زهی ، احتمالاً «باند» ، «همنواز» ، یا حتی یک «دسته سازهای هم طنین» بوده و دیگر ارکستر نیست . در اوائل قرن هفدهم ، گروهی از سازهای زهی به تنهائی می توانستند ارکستری تشکیل دهند . سازهای بادی چوبی ، بادیهای مسی و ضربی ها به تدریج به ارکستر افزوده شدند و به موازات پیشرفت امکانات «سازبندی» و تنظیم ، سازهای افزوده نیز به کمال بیشتری دست یافتند . اما سازهای زهی تاکنون همچنان به مثابه مرکز ثقل ارکستر باقی ماندند.

     سازهای خانواده زهی – و ویولن ، ویولن آلتو ، ویولنسل ، و کنترباس – به ترتیب در نقش مقابل بخشهای صدای انسانی ، «سوپرانو» ، «آلتو» ، «تنور» و «باس» قرار می گیرند ، زیرا وسعت نسبی صدایشان ، و نیز نقشهای مشخصشان کم و بیش به ترتبیب با بخشهای نامبرده بالا برابراست . اما هر ساز زهی ، به هر حال میدان صدائی بسیار وسیعتر از این میدان صدا در بخشهای صدای انسانی هم طراز خود دارد (این نکنه در جداول ۱/۲ ص ۴۲ نشان داده شده است) . تمام اعضای این خانواده از نظر شکل و طرز اجرا به هم شبیه اند : صوت در نتیجه کشیدن آرشه ، عمود بر یک یا چند سیم از سیمهای چهارگانه ساز حاصل می شود ، یا گاه انگشتان دست بر روی سیمها زخمه می زنند . تمام سازهای این خانواده می توانند نقشهای بسیاری را برعهده گیرند ، بیان بسیار موثری داشته باشند ، و ، به خاطر شباهتهای آکوستیکی شان ، همگی صوتی کم و بیش همرنگ و همگون حاصل کنند .

     نوازندگان سازهای زهی ، بر خلاف سازهای بادی (چوبی و مسی) که لبها و نفسشان گاهگاه به استراحت و وقفه نیاز دارد ، قادر به ایجاد اصواتی بسیار طولانی هستند . و این دلیل دیگری است که سازهای زهی ، طی تاریخ تحول موسیقی غرب ، در مرکز پیدایش ارکستر قرار گرفته اند . وظیفه اصلی و عمده سازهای زهی در ارکستر نمایش جوهر مواد موسیقائی است . در ارکستر مدرن ، ما با دو بخش ویولن ، یکی زیرتر و دیگری بم تر ، یا بخش ویولنهای اول و بخش ویولنهای دوم ، سرکار داریم . ملودی عموماً به ویولنهای اول سپرده می شود ، بخش باس را ویولنسل ها و کنترباسها، و مواد هارمونی را ویولن دوم ها و ویولن آلتوها اجرا می کنند . جدول ۱/۲ ارتباط هر یک ازبخشهای انفرادی این خانواده را با بخش دیگر نشان می دهد . برای شناختن هر یک از سازهای این خانواده در کنار جدول تصویری ضمیمه شده است . در جدول شرح میدان ، وسعت  صدا ، و طنین و نقش هریک آمده است . نمونه های شنیدنی مذکور در جدول نیز در شناختن طنین مخصوص هر ساز و ظرفیت هر ساز کمکی موثر است .

زهی ها

سازها
میدان صوتی
طنین و امکانات اجرائی
نقشهای ویژه در همنوازی
نمونه ها
ویولنوسیله حصول صوت در آن : کشیدن یک آرشه عمود و مماس برسیمها ، یا زخمه زدن برآنها۱- بالاترین ساز میان زهیها۲- میدان بسیار گسترده
 
1-درخشان ، روشن ، بسیار بسیار چابک۲- با طیف و سیعی  از سیمها و طنینها ممکن شامل رنگهای غنی ، صدا دار ، خشن ، تیز، زیبا، آرامش بخش احتراز کننده و نافذ۱- دو گروه مشخص ساز : ویولنهای اول به اجرای ملودی می پردازند . وهمانند بخش سوپرانو هستند ویولنهای دوم نعمولاً نقش اجرای هارمونی دارند ، همانند بخش آلتو۲- یارای اجرای پاساژهای تند ، تزئینی و ماهرانه هستندنمونه  ۱/۱۴مندلسون: کنسرتو ویولن در«می مینور» ک. ۶۴
ویولن آلتو وسیله حصول صوت در آن : کشیدن یک آرشه عمود و مماس برسیمها ، یا زخمه زدن برآنها۱- در سطح زیر وبمی اندکی پایین تر از ویولن۲- میدان صوتی تنگتراز ویولن۱- تیره تر از ویولن و کمتر چابک۲- کمابیش تو دماغی ، غنی ، نافذ ، تیره آرامش بخش ، لیریک۱- معمولاً هارمونی نزدیکی را با سوپرانو اجرا می کند۲- گهگاه به اجرای نقش مقابل ملودی می پردازد
 
نمونه ۱/۱۵هیندمیت : «قو گردان» موومان دوم
ویولنسلوسیله حصول صوت در آن : کشیدن یک آرشه عمود و مماس برسیمها ، یا زخمه زدن برآنها
 
1-در سطح زیر و بمی : پایین تر از ویولن و ویولن آلتو۲- وسعتی صوتی که بر هر سه ساز تداخل می کند .۱- بسیار  قوی و زنگدار ، چابک تر از کنترباس۲- کمابیش گرم ، غنی ، مشدد ، نافذ ، لیریک .۱- معمولاً همانند بخش باس آوازی ، به تامین پایه هارموی می پردازد.۲- گاه همانند بخش آوازی
۳- احیاناً به اجرای ملودی می پردازد
نمونه۱/۱۶شومان : کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر ک . ۱۲۹
کنترباس وسیله حصول صوت در آن : کشیدن یک آرشه عمود و مماس بر سیمها ، یا زخمه زدن برآنها۱- پایین ترین سطح زیر و بمی۲- وسعتی صوتی کوچکتر ازهمه سازهای زهی
۳-یک اکتاو پایین تر از سطحی  است که در پارتیتور نوشته شده است .
۱- قوی ، پر ، ضخیم ، زنگدار ، ۲- کمتر از همه سازهای زهی چابک ممکن است حتی کسل کننده و سبب ناراحتی شود.۱- همانند بخش باس به تامین پایه هارموئنی می پردازد معمولاً بخش ویولنسل رادر یک اکتاو پایین تر مضاعف می کند .۲- به علت دشواری اجرا به ندرت ملودی اجرا میکند . اما گهگاه در اجرای قسمتی از ملودی سهیم است.تکه پاساژهانمونه ۱/۱۷
مسن سان «فیل» از کارناوال حیوانات

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)
» ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)
» آشنایی با سازهای کوبه ای (داف

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: ساز شناسی-
پرش به: