انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان) Empty
پستعنوان: ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)   ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان) Icon_minitime7/11/2015, 8:08 am


ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان) Abzarhaye-moosighi-sedaye-ensan

ابزارهای صوتی درموسیقی

 صدای انسان

اولین موسیقی ، به اغلب احتمال ، توسط صدای انسان به وجود آمد ، زیرا آوازخواندن خود قسمتی از آرزوهای روانی او را تشکیل می داد . به همین ترتیب ، موسیقی طی قرن ها همیشه در رابطه با خصوصیات صدای انسانی (آواز) ترقی کرده است . تصور این نکته مشکل نیست که انسان اولیه ، در کشف این نکته که  صدایش دارای طنین و ارتقاع معینی است ، علاقه ای طبیعی نیز به اصواتی مشابه ، مانند زخمه زدن بر کمان ، وزیدن باد ازمیان نی های یک نیزار ، پیدا کرد که به تصادف به دست او آمده بود . گرایش طبیعی در مقایسه این اصوات با صدای انسان ، عامل اخیر را اساسی ترین سرچشمه اصوات موسیقی به نظر می آورد .

    صدای انسان به چهار شکل یا طبقه صدا تقسیم می شود (جدول ۱/۱ را ببینید) : طبقه های دو گانه «کلید سل» ، یکی طبقه زیر (معمولا ً صدای زنان ، و از نظر موسیقی بالا) ، به نام «بخش سوپرانو» ، و دیگری طبقه بم (پائین) ، به نام «بخش آلتو» و طبقه های دوگانه «کلید فا» ، (معمولا ً صدای مردان) به ترتیب از زیر به بم (ازنظر موسیقی : زیر به بم) به نامهای «بخش تنور» و «بخش باس» . اکثر قطعه ها در ادبیات «آوازگروهی» – در فرهنگ غربی ، بر پایه این طبقه بندی چهار گانه ، یعنی SATB]  Bass , Tenor , Alto , Soprano] نوشته شده ، و بسیاری از سازها در رابطه با طبقه های چهار گانه بالا گروه بندی شده اند . در هر یک از طبقه های چهار گانه ، کم و بیش طبقه بندی های جزئی تری وجود دارد . مثلا در بخش «سوپرانو» ، ما به رده «کولوراتور» (coloratura = که مخصوص ملودیهای آرایشی است) ، « لیریک» (Lyric = صدائی زیر و قابل انعطاف) «دراماتیک» (dramatic  =   صدائی پرتر ، معمولا برای موسیقی ای جدی) ، «متزو» (بخشی که وسعت صدایش با بخش «آلتو» در تعداد زیادی از نتها مشترک است) ، برخورد می کنیم . میان بخشهای «تنور» و «باس» نیز ، بخشی از صدای انسانی هست که با هر دو بخش بالا و پائین خود بسیار نتهای مشترک دارد . در جدول بعد وسعت و میدان صدا و خصوصیتهای دیگر هر یک از بخشهای چهارگانه اصلی آمده است . به نمونه های داده شده در ستون آخر جدول نیز گوش فرا دهید و به این وسیله روابط میان چهار طبقه صدای انسان را مطالعه کنید .

جدول ۱/۱ بخشهای آوازی

بخشهای آوازیمیدان صوتی ( ن. ک.طنین و امکانات اجرائی
نقشهای ویژه در همسرایی
نمونه های تک سرایی
سوپرانو۱- میدان صوتی بالا۲- د رمقایسه با بیشتر سازها ، درادای وسعت صوتی کوچک
 
کولوراتورا : چابک در اصوات بالادراماتیک: صدای پر و قوی
لیریک : سبک
متزو- سوپرانو : قوی در اصوات پایین
در همسرا معمولا ً نقش اجرائی ملودی را برعهده داردنمونه بالا ۱/۱۰ وردی : «Sempre libera»از اپرای لاتراویاتا
آلتو۱- دارای  میدان صوتی پایینتر از سوپرانو۲- وسعت صوتی کوچک۱- تیره ، گرفته ، غنی۲- کمتر از سوپرانو چابک۱- معمولاً هارمونی نزدیکی را با سوپرانو اجرا می کند ۲-گهگاه به اجرای نقش مقابل ملودی می پردازد نمونه ۱/۱۱برامس : راپسودی برای آلتو ۵۳
تنور۱-میان بخشهای دوگانه صدای مردان بخش بالاتر ، آلتو۲- وسعت صوتی کوچکتنور حماسی : درخشان و قویلیرک : سبک
دراماتیک : پر بیان کننده
۱- هرچند در نقش مقابل سوپرانو در میدان صوتی بم ، تنور به اجرای ملودی می پردازد۲- معمولاً با آلتو هارمونی را کامل می کندنمونه۱/۱۲هندل : « هر وادی باید بلند شود از ارتوریوی مسیح
باس
۱- پایین ترین میدا میان همه بخش ها۲- وسعت صوتی کوچکباریتون : میدان صوتی بالا و لیریکباس – باریتون : وسعت برزگ صوتی
باس زیرین : میدان صوتی پایین ، قوی
د رهمسرا پایه هارمونی را تامین می کند.نمونه ۱/۱۳موزار:« آه ایزیس وازیریس » اپرای نی سحر آمیز

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)
» تاثیر موسیقی بر روان انسان
» چرا صدای ضبط‌ شده‌مان متفاوت به نظر می‌رسد؟

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: ساز شناسی-
پرش به: