چراغهای موجود بر روی مودم ADSL
:USB مودم با USB وصل میباشد.
:LAN مودم با LAN وصل میباشد.
:ADSL 1- اگر این چراغ به طور ثابت روشن باشد نشان دهنده وصل شدن به مخابرات میباشد.
2-اگر این چراغ چشمک بزند مشکل احتمالآ از رانژه خط و یا در مسیر تلفن بیسیم و یا دو شاخه محافظ برق مشکل دارد.
:ALARM چنانچه این چراغ چشمک بزند مشکل یا از دوشاخه برق میباشد یا اینکه برق زیادی وارد دستگاه میشود.(شاید usb port برق زیادی وارد سیستم کرده و alarm بزند)
:ACT چراغ ترانسفر دیتا میباشد.
:Power چراغ روشن و خاموش کردن.
توجه: اگر به یوزر ارور 678 بدهد مودم یا نصب نیست و یا تنظیمات مشکل دارد که باید مجددآ چک شود.
توجه: در 2 حالت میتوان مودم را نصب کرد:
1- کارت شبکه(در این حالت احتیاج به نصب نیست)
2- با USB که حتمآ باید با درایور مودم نصب شود.
تذکر: تلفن بیسیم نباید در مدار باشد و چنانچه بخواهند استفاده کنند باید از Spliter استفاده کرد.
نحوه نصب مودم ADSL
1. سیم خط تلفن را به پورت Line اسپلیتر وصل نمایید.
2. سیم تلفن دیگر را به پورت ADSL اسپلیتر متصل نمایید و سر دیگر آن را به پورت Line مودم وصل کنید.
3. برای نصب گوشی تلفن باید سیم تلفن گوشی را به پورت Phone مربوط به اسپلیتر متصل نمایید.
4. فیش آداپتور را به Power مودم متصل کنید و آداپتور را به پریز برق وصل نمایید.
5.مودم را روشن نمایید.
================================
راهنمای عیب یابی و پشتیبانی خدمات ADSL
- خط تلفن بوق آزاد ندارد
مودم ADSL را از مدار خارج کنید . خط تلفن را بررسی نمایید در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد با 117 تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید.
اگر خط تلفن بوق آزاد داشت، کابل تلفن را به پورت Line مربوط به Splitter وصل کنید و کابل گوشی تلفن را پورت Phone مربوط به Splitter و کابل مودم را به پورت Modem یا ADSL مربوط به Splitter وصل کنید اگر بوق آزاد نداشت با شماره پشتیبانی تماس بگیرید. یعنی شماره شرکتی که اینترنت ADSL را از آن شرکت خریداری کردید.
- چراغ لینک (Link) یا وضعیت (Status) مودم چشمک زن است (چراغ Link یا Status خاموش است) این مشکل به دلیل برقرار نشدن ارتباط فیزیکی ایجاد میشود، ابتدا بررسی کنید خط تلفن بوق آزاد داشته باشد، تمام کابلها، سوکتها و قطعات فیزیکی را بررسیی کنید.
برای برطرف کردن مشکل، گوشی تلفن، دستگاه نمابر و Caller ID را جدا کنید و
مودم را مستقیم به خط تلفن وصل کنید.
در صورتی که لینک باز هم ثابت نشد با پشتیبانی تماس بگیرید.
- علامت ضربدر قرمز رنگ بر رویconnection مشاهده می شود کابل Ethernet شما به صورت فیزیکی قطع شده است، کارت شبکه، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید ، و اگر مودم به صورت USB به کامیپوتر متصل است ، مودم را یکبار خاموش و روشن نمایید یا جای USB آن را در پشت کامپیوتر تعویض نمایید.
- چراغ link مودم شما هنگامی که با تلفن صحبت میکنید، ثابت است ولی به محض قطع شدن تماس لینک شما چشمک زن میشود (status خاموش می شود) ممکن است که پریز تلفن شما مجهز به نویزگیر باشد؛ بنابراین ابتدا از وجود برقگیر (نویزگیر) بر روی پریزها اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود آن را خارج کنید. (اطمینان حاصل نمایید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد.)
- تمام LED های مودم شما جز POWER خاموش است تمام کابلهایی را که به مودمADSL متصل شده است از مودم خارج و آداپتور برق را قطع کنید. 5 دقیقه مودم را خاموش نگه دارید. آداپتور مودم را دوباره وصل کنید.
در زمان نوسان برق، حتما” مودم را خاموش کنید.
- نحوه اتصال مودم ADSL به کامپیوتر چگونه است؟ با توجه به نوع مودم اتصال میتواند از طریق usb یا ethernet و یا به هر دو شکل باشد. مودمهایی که دارای پورت ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/سوییچ را نیز دارند.
چنانچه اتصال مودم به کامپیوتر از طریق USB برقرار شود، حتما باید درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب کرد.
CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده میشود.
- تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟ اکثر مودمها را میتوان به 2 صورت تنظیم کرد: pppoe و bridge.
چنانچه مودم در حالت pppoe قرار گیرد، لازم است تنظیماتی در مودم انجام شود. برای تنظیم مودم حتما با بخش پشتیبانی مهران نت تماس بگیرید. در این حالت پس از تنظیم مودم، فقط کافیست روی ویندوز تنظیمات مربوط بهIP address ، default gatway و DNS را رویlocal area connection مربوط به مودم ADSL انجام داد.
اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیماتpppoe روی ویندوز انجام شود. برای این منظور چنانچه سیستم عامل، ویندوز Vista یا XP و یاwindows server 2003 باشد باید یکbroadband connection(pppoe) به روشی که در ادامه گفته خواهد شد، در ویندوز ساخته شود. در غیر این صورت (در سیستم عاملهای 98، ME و 2000) باید از نرم افزارهای ویژهای استفاده کرد
- تنظیم pppoe روی سیستم عامل ویندوز XP چگونه است؟ برای تنظیم pppeo روی ویندوز xp باید یک broadband connection (pppoe) به روش زیرساخته شود:
ابتدا از طریق زیر به Network Connection میرویم:
Start > Settings > Control Panel > Network Connection
در این حالت پنجره زیر باز میگردد:
در این وضعیت با انتخاب گزینه Create a New Connection پنجره زیر باز میشود:
در این حالت با انتخاب گزینه Next به صفحه بعد وارد خواهیم شد:
در این صفحه باید گزینه Connect to the Internet را انتخاب کنید و کلید NEXT را کلیک کنید. بلافاصله پنجره زیر باز خواهد شد. با انتخاب گزینه دوم “Set up my connection manually” شما قادر خواهید بود تا در مراحل بعد pppoe را تنظیم کنید.
با توجه به صفحه جدید میتوانید گزینه مربوط به pppoe را پیدا و آن را تنظیم کنید. در این صفحه نیز انتخاب دوم مورد نظر است. “Connect using a broadband connection that requires a user name and password”
سپس گزینه Next را انتخاب کنید تا صفحه بعدی باز شود.
در این صفحه شما باید یک نام برای کانکشن خود انتخاب کنید.
پس از وارد کردن اسم و کلیک کردن بر روی Next صفحه بالا که برای ورود شناسه و رمز عبور کاربر طراحی شده است باز میشود. در این قسمت شما باید Username (شناسه کاربری) و Password (کلمه عبور) را مطابق با آنچه در هنگام نصب به شما تحویل داده شده است، وارد کنید. در این صفحه دو گزینه وجود دارد که انتخاب هر دو توصیه میشود.
گزینه اول: با انتخاب این گزینه کانکشن ساخته شده برای Windows User فعلی، برای Userهای دیگر ویندوز این دستگاه نیز قابل اجرا میشود.
گزینه دوم: برای تعیین آن است که این کانکشن،کانکشن اصلی ویندوز برای اتصال به اینترنت باشد یا خیر.
سپس بر روی گزینهی Next کلیک کنید. در صفحه جدید بر روی finish کلیک کنید.
- اسپلیتر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ اسپلیتر ابزاریست برای جدا کردن voiceو data از یکدیگر. از نظر فیزیکی قطعهایست کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL.
همانطور که میدانید یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس (اینترنت و تلفن) نباید دستگاههای جانبی (تلفن، فکس و …) به صورت مستقیم بر روی خط تلفن قرار گیرند. (این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است به صورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپیلیتر نیاز است.)
اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطع و وصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
s توجه:
برای اتصال بعضی از مودمها افزون بر اتصال اسپلیتر به دیگر خطها، به مودم نیز باید اسپلیتر وصل شود.
- تاثیرات نویز روی سرویس ADSL2+ چگونه است؟وجود نویز یکی از عواملی است که برروی خط ADSL اختلال ایجاد می کنند وباعث بروز مشکلات متعدد میشود.
در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
- نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
- نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
- برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد وآن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده voice از data) است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن میتوان، نویز موجود بر روی خط را برطرف کرد .
دربارهی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستمها و دستگاههایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد میکنند و از کیفیت سرعت اینترنت میکاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارتاند از:
- کلیه دستگاههای برقی (این دستگاهها ممکن است بر روی ADSLاخلال ایجاد کنند)
- وجود تلفن بیسیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
- سیمکشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیمهای برق
- نزدیکی موبایل به مودم
مشترکان میتوانند با تماس با واحد پشتیبانی اطلاعات دقیقی دربارهی نویز خط خود به دست آورند.
- علل قطعیهای مکرر اینترنت ADSL چیست؟ قطع شدن سرویس به صورت پی در پی از دو عامل اصلی ناشی میشود:
- وجود نویز برروی خط میتواند اختلالاتی را بر روی اینترنت ADSL به وجود بیاورد که این مساله میتواند در مخابرات و یا در محل مشترک باشد. نسبت سیگنال به نویز باید استاندارد و مناسب باشد.
گفتنیست نویزها واختلالات موقتی ممکن است قطعی پی در پی را به همراه داشته باشند.
- وجود ویروس بر روی کامپیوتر و یا شبکه مشترک میتواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس میتواند عواملی مانند ارسال/دریافت بیدلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راههای تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
توجه:
برنامههایp2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده میکند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه شما باشد. به همین دلیل موجب می شود که کیفیت سرویس اینترنت کاهش یابد.
بنابراین سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامهها (جانبی) سنجیده نمیشود.
- اختلالات تلفن بر روی ADSL به چه دلیل است؟ از آن جا که در تکنولوژیADSL، صدا و دیتا به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده میشوند، اگر شرایط لازم برای استفادهی همزمان برقرار نباشد، میتوانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند.
دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد.
برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد میشود بر روی خطی که ADSLروی آن راهاندازی شده است، فقط مودم ADSL قرار گیرد، تمامی گوشیها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود.
در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست میتوان اسپلیتر خراب را پیدا کرد.
همچنین استفاده از گوشیها و یا دستگاههای متعدد بر روی خطی که ADSLاز آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد میشود از خط ADSLاستفادههای جانبی زیاد صورت نگیرد.
- هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطایError691 گرفته میشود. این خطا هنگامی که username & password اشتباه درج شود، رخ میدهد. در این شرایط پیشنهاد میشود که مشترک کانکشن pppoe روی ویندوز را دوباره بسازد وusername/password خود را مطابق آنچه در هنگام نصب تحویل داده شده، وارد کند. اگر به نتیجه دلخواه دست نیافتید، با پشتیبانی تماس بگیرید.
- هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته میشود. برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از:
- تنظیم همزمان pppoeروی مودم و ویندوز. (هنگامی که pppoe روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن pppoe بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود)
- نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق usb به کامپیوتر وصل شود.
- تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
- وصل نبودن خط تلفن به پورتline مودم.
- بروز قطعی در دیتای مرکز ارایه دهندهی سرویس ADSL نیز میتواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی شرکت تماس بگیرید.
- مودم connect است اما هیچ گونه send/receive انجام نمیشود. تمام کابلهایی را که به مودم ADSL متصل شده است از مودم خارج و آداپتور برق را قطع کنید. 5 دقیقه مودم را خاموش نگه دارید. آداپتور مودم را دوباره وصل کنید. در زمان نوسان برق، حتما مودم را خاموش کنید.