تئوری موسیقی (کلاسیک غرب) که هدف این وبلاگ می باشد، در حالت کلی به دو بخش پایه و پیشرفته تقسیم می شود. مباحثی که در این وبلاگ بحث خواهند شد عموما در رده ی تئوری موسیقی پایه جای می گیرند و به صورت زیر در سه بخش تقسیم بندی می شوند:
تئوری موسیقی پایه:
بخش اول: کلیات (صوت و ویژگی ها و انواع آن – صوت موسیقیایی و ویژگی های آن - الفبای موسیقی و نام نت ها – حامل و انواع آن - کلیدها و بخش های صدایی – دیرند نت ها و ریتم – وزن و ضرب – عدد میزان های ساده + ترکیبی – تاکید - ...)
بخش دوم: فواصل موسیقیایی (پرده و نیم پرده – علائم ترکیبی و عرضی – فواصل ترتیبی – فواصل خوشایند و ناخوشایند - ...)، گام های موسیقیایی (تعریف گام – گام های کروماتیک – مد گام های دیاتونیک ماژور – سری دیز ها و بمل های گام های دیاتونیک ماژور – مد گام های دیاتونیک مینور – سری دیزها و بمل های گام های دیاتونیک مینور – گام های مینور تئوریک، هارمونیک و ملودیک - گام های نسبی مینور و ماژور – دایره ی پنجم ها - ...)
بخش سوم: تاریخچه ی حامل و کارکردهای آن، تکمیل بحث گام ها (مدهای قرون وسطی و باروک)، انتقال و مدولاسیون، تکمیل مباحث ریتمیک و متریک (عدد میزان های لنگ و مخلوط و... – وزن گزینی)، مقدمه ای بر آکورد شناسی* (تعریف آکورد – آکوردهای سه صدایی/تریادها – انواع آکروهای سه صدایی – حالت های آکوردهای سه صدایی – چهاربخشی کردن آکوردهای سه صدایی – آشنایی اجمالی با دیگر انواع آکوردها)، آشنایی با هارمونی
از جمله بحث های تئوری موسیقی پیشرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد که عموما دارای بخش های عملی نیز می باشند:
هارمونی – کنترپوآن – مبانی آهنگسازی – سازشناسی – ارکستراسیون – فرم های موسیقی – اصول رهبری ارکستر - ...