انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر) Empty
پستعنوان: آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)   آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر) Icon_minitime7/11/2015, 7:53 am


آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر) Sazhaye-digar

سازهای دیگر:میان گروهی از سازها که در ارکستر همکاری همیشگی ندارند و با این حال غالباً با آن شنیده می شوند ، پیانو ، هارپ ، هارپسیکورد ، و ارگ را باید ذکر کرد (ن.ک.به جدول ۶/۱) اینها در اکثر موارد سازهائی تکنوازند . هر یک از سازهای گروه ، انفراداً قادر به حصول تمام ابعاد موسیقی – یعنی : ملودی ، هارمونی و رنگ آمیزی هستند . رایجترین ساز این گروه پیانو است . برای حاصل کردن صدای پیانو نوازنده آن برشستی (ها) می کوبد ، هر شستی به چکش حرکت کنند ه ای ، که بر روی سیمها در درون ساز ضربه می زند ، متصل است . مکانیسم ردیف شستی ها طوری تعبیه شده که نوازنده می تواند از طریق تماس با آنها ، اصوات را با قدرت های مختلف و انواع متفاوت حاصل کند . اینکار بر روی سازهای شستی دار قبل از اختراع پیانو ، در ابتدای قرن هیجدهم – امکان نداشت . نام «پیانو – فورته» ، نام اصلی ساز پیانو ، اشاره بر این نکته است که ساز مزبور می تواند صدائی ضعیف piano و هم صدائی قوی forte ایجاد کند . پیانو اگر چه از زمان پیدایش ، عمومیتی به عنوان ساز تکنوار ، یا در قطعه های کنسرتو با همراهی ارکستر ، پیدا کرده بود ، تا قرن بیستم ، به عنوان عضو همیشگی ارکستر به کار نمی رفت و حتی امروزه نیز کمتر به این صورت آنرا در ارکستر به کار می برند .

جدول ۱/۶ سازهای دیگر


سازها ی دیگرمیدان صوتیطنین و امکانات اجرائینقشهای ویژه در همنوازینمونه ها
پیانووسیله حصول صوت در آن :  با ضربه به شستی های ساز ، چکش به سیم ضربه می زندمیدان صوتی گسترده ، در برگیرنده همه میدانهای صوتی سازها و بخشهای آوازی۱- دارای طیف بسیار گسترده ای از گونه های دینامیسم و تاثیرهای رنگ آمیزی از نرمی و شیرینی تا قوت و کوبش۲- هر دو گونه صوتهای کوتاه و کشیده ممکن است (پدال ادامه دهنده ، ماندن طولانی صداها را میسر سازد)۱-سازی تکنواز که قادر است ملودی ، ریتم ، و هارمونی را تامین کند ، و به این ترتیب مشهورترین تکنواز کنسرت به شمار می رود .۲- به فراوانی به مثابه ساز همراهی برای بخشهای آوازی و سازها به کار گرفته می شود
۳- در ارکستر مدرن ، گهگاه به مثابه عضو گروه کوبه ای از آن استفاده می شود
نمونه  ۱/۳۵بتهوون : سونات پیانو شماره ۲۷ در «فا» مینور، ک. ۵۷ (آپاسیوناتا)
 
ارگوسیله حصول صوت در آن : بر شستی ها فشار وارد می شود تا دریچه های لوله های صوتی باز شده و هوا به داخل آنان هدایت شودطبقه های گوناگون ، اما حتی گسترده تر از میدان صوتی پیانو۱- دارای طیف وسیع رنگها ، به دلیل فراهم بودن امکانات بسیار در ترکیب (اتصال) لوله ها (صف ها)۲- چند چهرگی عظیم در اجرا ، به دلیل چند ردیفه بودن شستیها و به نسبت غیر قابل مقایسه بودن طیف در جه های دینامیک
۳- اصوات می توانند بی حد و مرز ادامه یابند
۱- ساز تکنواز ، غالباً برای هراهی سرایندگان مورد کاربرد قرار می گیرد۲- گهگاه ، به خاطر حصول تاثیری ویژه با ارکستر می نوازد یا به مثابه ساز تکنواز کنسرتو از آن سود جسته می شود .نمونه ۱/۳۶باخ : توکاتاوگ در « ر» مینور
 
هارپسیکورد :وسیله حصول صوت در آن :  بر شستی ها ضربه زده می شود ، مکانیسمی به کار می افتد تا بر سیمها زخمه زده شود .قابل مقایسه با پیانو ؛ ولی با میدان صوتی ای کوچکتر از آن۱- زخمه ای همانند لوت ، شیرین۲- طیف تنگ دینامیک همه اصوات یکنواخت در هرحال سیمها می توانند بیش از یکی با فشار یک شستی همصدا شوند
۳- هیچ راهی ؛ جز ادامه فشار بر شستی برای ادامه صوت وجود ندارد .
۱- ساز تکنواز۲- و نیز در ارکستر باروک ، به مثابه ساز «کنتینوئه» سبب پر کردن هارمونی می شودنمونه  ۱/۳۷اسکارلاتی : سونات هاپسیکورد در « ر» مینور
 
هارپوسیله حصول صوت در آن :  سیمها توسط انگشتان زخمه می خورد .همانند هارپسیکورددر مناطق بالا بلورین ، و در منطقه پایین ؛ زنگدار و پر صدا۲- طیف تنگ دینامیکبیشتر به خاطر افزودن تاثیری ویژه به موسیقی با ارکستر به کار می رود ؛ گاه نیز موسیقی با ارکستر به کار می رود ؛ گاه نیز به مثابه ساز همراهی سرایندگان با آنها همکاری می کندنمونه  ۱/۳۸روال : مقدمه و آلگرو (برای هارپ ، کوارتت زهی ، فلوت و کلارینت)

 اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» بهترین سن برای آموزش موسیقی
» دانلود فیلم های آموزش تئوری موسیقی به زبان اصلی
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)
» دانلود فایل آموزش تنفس، نت خوانی و صدا سازی(سلفژ) به صورت صوتی
» آموزش و شکل نت های موسیقی

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: تئوری موسیقی و آهنگسازی-
پرش به: