خوب در این پست میخوام در مورد قافیه ها حرف بزنم که کمتر وقت شده در موردش صحبت کنم
بچه ها قافیه های مختلف تا دلتون بخواد تو زبان فارسی وجود به دلیل اینکه دستور زبان فارسی بسیار انعطاف پذیر یعنی میشه جمله رو طوری بیان کرد که کلمه مورد نظرمون که قافیه هستش اخر جمله واقع بشه و همینطور بتونیم با جابجایی کلمات وزن ترانه رو حفظ کنیم تا روی اهنگ بشینه
بریم سر اصل مطلب یعنی قافیه
بچه ها قافیه در ترانه نویسی باید حداقل دو واج انتهایی یعنی یک مصوت و یک صامت شبیه هم باشند منظورم حرف اخر و حرکت حرف یکی مونده به اخر هستش البته در شعر اینطور نیست و باید دو حرف انتهایی مانند هم باشند
بریم سر بحث قافیه ها در ترانه (تکس)
برای این کار باید دایره لغاتتون زیاد باشه تا دیگه از قافیه های تکراری استفده نکنید مثلا اگه دقت کنید مبینید که کارای محسن یگانه و شادمهر(منظورم شاعراشه) بیشتر بیت ها قافیه نوعی دارن که تا به امروز جایی به کار نرفته این قبلنم گفتم چون خیلی مهمه مثلا نمونش مجید خراطها که یه مدت شعراش رو دور افتاده بود اما اینقد دیگه تکراری خوند که عقب افتاد
برای اینکه از قافیه خوب و بکر بتونید پیدا کنید باید همیشه حواستون باشه مثلا وقتی دارید حرف میزنید میبینید یه کلمه میزان اومد حالا مهم اینه که توی چه جمله ی گیرایی میتونید از اون استفاده کنید درضمن قافیه هاتون باید بکر باشه اما نه کلمه های خیلی پرت که کسی به کار نمیبره مخصوصا تو کارای پاپ و راک این خیلی مهممه که کارها عامیانه باشه اما بار معنایی بالایی داشته باشه تا علاوه بر مقبولیت عام از نظر بار معنایی در سطح بالایی باشه برای مثال کارای احسان خواجه امیری ابی و داریوش و ...
بچه ها برای شعر گفتن نه باید قافیه هارو فدای شعرتون کنید ونه برعکس منظورم اینه که وقتی یه قافیه مشت پیدا کردید باید بگردیدو یه جمله از خودش قشنگ تر پیدا کنید تا اون قافیه هرز نره
باقی مطالب باشه واسه بعد دستم ترکید
(باید این نرم افزار هست که میخونی تایپ میکهنه رو بگیرم)