انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
با سلام
مهمان گرامی ورود شما را به انجمن دنیار خیر مقدم عرض میکنیم
لطفا برای استفاده از مطالب و امکانات انجمن میبایست ثبت نام کنید
انجمن دنیار | Donyar Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


www.donyar.ir فروشگاه دنیار خرید آنلاین
 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  جستجوجستجو  أحدث الصورأحدث الصور  ثبت نامثبت نام  ورودورود  چتروم موزیک باز  
انجمن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است, با عنوان کردن مطالب سیاسی و غیر اخلاقی به شدت با کاربران برخورد خواهد شد

از کاربران عزیز و محترم درخواست داریم با عضویت در سایت و فعالیت بیشتر ما را در بهتر شدن انجمن

یاری نمایند


 

 ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
ADMIN
مـــدیـــر کــل انجــمن
مـــدیـــر کــل انجــمن
ADMIN


Posts : 397
Shohrat : 7
Tarikhe Ozviat : 2014-03-09
Keshvar : IRAN
Shahr : khouzestan

ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی) Empty
پستعنوان: ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)   ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی) Icon_minitime7/11/2015, 8:03 am


ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی) Sazhaye-badi-mesi1

   بادیهای مسی: قدرت و تسلط صدای حاصله از ترومپت ها و« کر» ها نمادگر تنوعی بزرگ در تجربه انسان است . بادیهای مسی طی قرن های دراز، در نقش تشریفاتی جوامع بشری فعالیت می کردند : هر تشریفاتی از تاجگذاری شاهها و پاپها گرفته ، تا اعلام جنگها ، شکارها و غیره ، با این سازها برگزار می شده است . بشر طنین ساز ترومپت را برای ایجاد روح سلحشوری ، آغازیدن جنگهای صلیبی ، مسابقات ، جنگهای ملی و تشریفات اسب دوانی به همکاری می گرفت . صدای «شیپور خاموشی» که قویاً تجسمی از مرگ می نمایاند ، صدائی از بادیهای مسی است ؛ نمی توان تصور کرد که این «ملودی خبر» بتواند از ساز دیگر جز بادیهای مسی شنیده می شود .

     شک نیست که بادیهای مسی ، نقش مهمی در ارکستر دارند . قسمت بادیهای مسی در ارکستر شامل تعداد محدودی ساز است که طنینشان نافذ و رسا است (ن.ک. به جدول  ۱/۴ ص ۴۶) . صفت «مسی» (یا «برنجی») القاء کننده این کیفیت صوتی نیز هست و صدای این گروه لزوماً دارای آن تاثیر نامطبوعی که از این صفت در ذهن متبادر می شود ، البته نیست .

     حصول صدا در بادیهای مسی ، همانند بادیهای چوبی ، از راه ارتعاش ستونی از هوا ، محصور در داخل لوله صورت می گیرد . اما در سازهای بادی مسی ، نوازنده هوای داخل لوله را به وسیله لرزندان لبهای خود ، در حال فشار به «دهانی» فنجانی شکل ساز ، به ارتعاش وا می دارد . بالاترین میدان صدا در این گروه ، که نقش مقابل بخش سوپرانو را بر عهده دارد ، متعلق به ترومپت است . «کر» در مقابل بخش آلتو قرار می گیرد ، ترومبون مقابل بخش تنور، و توبا برابر بخش باس .

     نقش عمومی بادیهای مسی عبارتست ازتامین تاکیدهای قوی و مشخص کردن جمله ها ، و به همین دلیل ، این گروه با قسمت «سازهای کوبی (ضربی)» در ارکستر همکاری ای نزدیک دارند . تا زمانهای اخیر ، ساز «کر» تنها سازی از این خانواده بود که به فراوانی برای اجرای پاساژهای تکنواز در ارکستر به کار گرفته می شد ، زیرا میدان صدائی وسیع داشت و طنینی ملایم و مطبوع ، بدون آنکه نافذ و خشن باشد . درقرن های نوزدهم و بیستم از راه تکامل دریچه های ساز ، حصول ساده همه اصوات ساز در فضای میدان صدای آن میسر شد ، و آهنگسازان تا حد زیادی بر وسعت امکانات قسمت بادیهای مسی ، به منظور ایجاد رنگ آمیزیهای جدید صوتی ارکستر ، افزودند .

 جدول ۱/۴ بادیهای مسی

سازهامیدان صوتیطنین و امکانات اجرائینقشهای ویژه در هم نوازینمونه ها ی تکنوازی
ترومپتوسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل۱- میدان صوتی بالا ۲- وسعت صوتی کوچک۱- پر توان ،  درخشان ،  چابک نافذ ، روشن ، ۲- قادر به ایجاد صوت شیرین هر گاه نرم یا با سوردین بنوازد۱- در نقش مقابل  سوپرانو۲- نقش تاکیدها در وزن
۳- به ندرت با نقشی تکنواز در ارکستر تا قرن بیستم ؛ اکنون به راحتی دارای نقش تکنواز
معمولاً جفتی به کار می رود .
نمونه  ۱/۲۶چایموفسکی : کایریچیوایتالین ک. ۴۵، آغاز
کر( فرانسوی) وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل۱- میدان صوتی ای پایین تر از ترومپت۲- وسعت  صوتی بی نهایت بزرگ ، قابل مقایسه با این وسعت در ویولن۱- غنی تر و کمتر از ترومپت خشن و بلند۲- قادر به ایجاد صوتی نسبتاً قوی
۳- دارای طیف گسترده ای از رنگها ، از عمیق ، شیرین ، غنی تا قوی ، درخشان و حتی دور برنده
۱- در مقابل بخش آلتو یا تنور۲- به خاطر طنین شیرین صوت معمولاً در پارتیتور با بادیهای چوبی نوشته می شوند
۳- با صدای قوی خود درپاساژهای درخشان بکار گرفته می شود .۴- به راحتی ملودیک غالباً تکنواز
۵- معمولاً جفتی یا چهار تایی ؛ غالباً نقش اجرای هارمونی های چهار بخشی را به عهده می گیرند .
نمونه ۱/۲۷مندلسون : «نورکتورن» از قطعه رویای نیمه شب تابستان
 
 
ترومبونوسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل
 
1- میدان صوتی بم۲- وسعت صوتی بزرگتر از ترومپت و کوچکتر از کر۱- قوی در منطقه پایین معمولاً تیره و غنی و در منطقه بالا درخشان و نافذ۲- بیش از کر تیره و نافذ۱- در نقش مقابل تنور یا باس۲-نقش تقویت و توانا تر کردن را در جمع ارکستر به عهده دارد   ۳- گهگاه در تکنوازی به کار می رود
۴- معمولاً به صورت زوج یا سه تائی نوشته می شود
نمونه ۱/۲۸واگنر : پرلود پرده سوم . پایان از اپرای لوهنگرین
توبا وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل۱- پایین ترین میدان صوتی میان مسی ها ۲- وسعت صوتی قابل مقایسه با ترومبون اما پایین تر ، کما بیش همانند کنتر باس زهیپر ، غنی ، ضخیم ، تیره ، و بسیار  قوی۱- در نقش مقابل بخش باس۲- زمینه ای پهن و استوار در ارکستر (یا در گروه بادیهای مسی)
۳- گهگاه ملودیک بندرت تکنواز
۴- معمولاً تنها یک توبا در ارکستر
نمونه ۱/۲۹برلیوز : سمفونی فانتاستیک ،موومان پنجم ، دیزایرائه

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://www.donyar.ir
 
ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای مسی)
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» ابزارهای صوتی در موسیقی (بادیهای چوبی)
» ابزارهای صوتی در موسیقی (سازهای زهی)
» ابزارهای صوتی درموسیقی (صدای انسان)
» آموزش سازهای واقعی / ابزار صوتی در موسیقی(سازهای دیگر)
» Camel Audio Alchemy 1.25 مجموعه پلاگین میکس و مولتی افکت صوتی

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن دنیار | Donyar Forum :: انجمن تئوری موسیقی - Music Theory :: ساز شناسی-
پرش به: